Cyprus 4 Day Challenge

» Geplaatst door op 5 dec 2015 in Hardlopen | 1 reactie

Sinds dat Remko hem in 2012 liep stond hij op mijn lijstje. Dit jaar was het dan zo ver, een kleine vakantie naar Cyprus om daar de 4 daagse te rennen.

Remko was er nu ook weer bij, evenals Wouter die helaas vanwege een blessure alleen kon supporteren samen met Selina. Ik was 2 dagen voor vertrek wat ziek geworden, hopelijk werd dat geen probleem.

Dag 1: individuele loop

Gelukkig is de loop pas om 15:00 en kunnen we wat uitrusten van de reis. 6Km staan op het programma, om de 10 seconden vertrekt de volgende loper. Als ik eindelijk mag vertrekken heb ik na 200 meter al de loper voor me te pakken. De niveauverschillen zullen vandaag snel duidelijk zijn. Het lijkt de bata wel, 1 voor 1 haal ik lopers in. Na twee kilometer wordt ik zelf ingehaald door een sterke loper. De warmte hakt er nu in en enkele wegen lopen iets omhoog. Ik merk dat de hartslag hoger dan normaal is gezien mijn verkoudheid. Sneller dan 15 per uur zit er vandaag niet in, tot het gaatje gaan zou niet verstandig zijn. Na 23:59 finish ik als 22e bij het scheepswrak. De kop is eraf.Finish dag 1

Dag 2: hill run

De dag die vooraf als zwaarste wordt bestempeld. 11 kilometers, 600 hoogtemeters, onverhard terrein. Vandaag en morgen zijn we in het Akamas gebergte, een prachtig gebied. Het is vandaag weer warm, maar er staat ook een windje dat het wat aangenamer maakt. Na de start loop ik samen met Remko. De eerste 2 kilometers vallen gelukkig mee, maar daarna begint het feest. Alleen maar klimmen met af en toe flink steile stukken en ruwe ondergrond. De hartslag zit steeds tegen de 200 aan te hikken.
Ik moet even mijn rust pakken om de hartslag te laten dalen. Ik wandel een klein stukje, gelukkig is dat bergop niet zo’n ramp. Bij de waterpost wacht Remko op mij zodat we weer samen lopen. Het gaat nu een klein stukje omlaag, met een schitterend uitzicht naast ons. Genieten! Daarna komt het tweede gedeelte, ik laat Remko weer gaan. Ik verlaag het tempo maar haal nog mensen in die een stuk eerder zijn vertrokken. We moedigen elkaar aan, het is immers weer erg warm.

Tussen 8 en 10 kilometer gaat het vals plat omhoog, ik kom weer in mijn ritme! Voor me zie ik de eerste 2 dames een mooie strijd leveren. Ik weet dat het laatste stuk nog een flinke helling is het dorp in, maar ook dat krijgt me niet meer kapot. Na 1:03 zit het er eindelijk op.

Dag 3: halve marathon

CPR-4105De benen voelen wel oké na gisteren, gelukkig maar. Mijn verkoudheid is gelukkig met de dag aan het minderen. Vanwege een rally race is het parcours van de halve marathon op papier een stuk makkelijker geworden. Minder klimmen en een betere afdaling. We vertrekken uit een dorpje en samen met Remko gaan de eerste 4 kilometers klimmen prima. Daarna wacht ons 5 kilometer 300 meter afdalen. Dit is zwaar voor de benen, ik ben dan ook blij als we beneden aankomen.

Ik had me ingesteld op nog 12 Km relatief vlak lekker doorrennen. Ik had me vies verkeken… De wind kwam gelijk pal van voren. Ik liet Remko meteen gaan omdat ik wist dat ik dit niet zou trekken. Kleine heuveltjes op en af, constant wind, de hitte… Dit was niet mijn dag. Ik moest regelmatig even wandelen om bij te komen, iets dat wel merkbaar hielp. Ik pakte mijn tijd bij de waterpost en werd nu wel door aardig wat lopers ingehaald. We moedigden elkaar aan en na 1:40 kwam ik eindelijk op het strand aan. Gelijk maar de benen afgekoeld in het zeewater. Morgen de laatste dag.

Dag 4: city run

De benen zijn zwaar, maar van pijntjes is niet echt sprake. We ontbijten vandaag al om 6:15 omdat de start al op 8:00 is. Een redelijk vlakke 10 kilometer nog voor de boeg. Ik heb geen idee hoe ik deze moet benaderen, ik merk het wel. Na een kilometer stromen de benen al vol en merk ik dat na de vorige loodzware dagen er nu weinig in zit. Remko is gelijk al weg en ik loop een stukje achter de 1e vrouw. Halverwege haal ik haar bij en ik blijf even achter haar plakken.

Finish 10 kilometerWe draaien weer terug richting de finish en de wind staat nu weer ongunstig. Ik neem de kop over en help de uiteindelijk winnares de laatste kilometers door. Met nog 1tje te gaan bedankt ze me en kan ik nog een kleine versnelling plaatsen. Na 41:11 vandaag en 3:49:22 in totaal zit het er op! Een voldaan gevoel heerst, het was een flinke uitdaging geweest.

Het was genieten van deze mooie omgeving. De sfeer onder de lopers was geweldig! De dagen erna hebben we nog van het mooie weer kunnen genieten.