Maastricht – Nice, een verlaat verslag

» Geplaatst door op 5 jul 2018 in Fietsen | Reacties uitgeschakeld voor Maastricht – Nice, een verlaat verslag

Inmiddels is het alweer 2 jaar geleden dat Jules en ik op pad gingen voor onze 4e fietsreis. Nooit te laat om daar een verslag van te doen.

Wegens verhuizingen en verbouwing belandde mijn notities en routeboekjes in een of andere doos. Ik heb ze weer gevonden en afgestoft. Herinneringen ophalen van deze memorabele reizen blijft fantastisch.

Voor de nieuwe route was ons oog weer eens gevallen op de Mediterraanse wateren, ditmaal Nice als eindbestemming. Grofweg dezelfde richting uit als de eerste editie naar St. Maries de la Mer, maar deze keer gaan we een stukje oostelijker.

#1 Maastricht – Schönberg Strava
Wat een schitterend weer is het. Bij de Heubergers hebben we nog een ontbijtje met ouders en partners, voordat we op de fiets stappen richting de zee. We hebben er zin in! Het eerste stuk door Zuid-Limburg is natuurlijk bekend terrein. Bij Sippenaeken komen we België binnen en fietsen we via de Oostelijke kant richting Luxemburg. We hebben op deze dag al zware klimmen bergop en moeten door het grind tussen de bossen. We zijn kapot, maar fietsen door. Pas na 90 Km gaan we lunchen in Butchenbach. Daarna is het easy naar een sportherberg achter Schonberg. Tussen de Belgen zien we Greg winnen op de Olympische Spelen, ’n rondje op het huis!

#2 Schonberg – Nittel Strava
Het is super warm. Het eerste stuk gaat redelijk, we volgen de Our bij de grens van Luxemburg en Duitsland. Het gaat veel op en neer, wat blijkbaar ook aantrekkelijk is voor auto’s en motoren. Tijdens de lunch i

n Vianden zijn broodjes niet genoeg en delen we nog een pizza. De benen worden steeds beter. Op het einde komen we langs de Moezel uit. We maken een heftige klim naar Wincheringen, waar alles dicht blijkt te zijn. Terug naar beneden dus en nog een stuk verder fietsen. In Nittel kunnen we terecht, en mits onze fietsen niet schmutzig zijn mogen ze mee de kamer op. Het lokale eettentje heeft het druk en we moeten erg lang wachten op ons eten. Ondanks dat de wifi erg slecht is zien we Anna wel goud winnen!

#3 Nittel – Brulange Strava
De linkerknie doet pijn en ik heb slecht geslapen. Knie moet warmdraaien, maar langs de Moezel gaat dat prima. Het is te merken dat we weer in het noorden van Frankrijk zitten. Alles is dicht of uitgestorven. Dan maar zelf lunchen op een bankje met wat repen en cola. Vanaf 95 Km zoeken we al naar een overnachting. Nada… Zoeken, bellen, internetten…We krijgen iemand aan de lijn waar plek is, maar in de buurt is daar geen eten te vinden. Ondanks dat ze ons alleen iets simpels kunnen aanbieden gaan we toch daarheen. Het blijkt een aangename verrassing. Er zijn nog wat Nederlandse en Belgische koppels waar we samen mee eten. Quiche Lorraine zal nooit meer hetzelfde zijn.

#4 Brulange – La Claquette Strava
We ontbijten met de Hollanders. Na vertrek loop het eerste stuk lekker. We fietsen een weg op die ons toch wel bekend voorkomt. Blijkbaar rijden we een stukje op de route van 2010! In Sarrebourg is het lastig lunch te vinden, dan maar naar de kebabtent. Daarna mogen we 20 kilometers klimmen richting Col du Donon. Een heerlijke klim die we hard opfietsen tussen de bomen. Na een eveneens lange afdaling vinden we een hostel in La Claquette. Na de douche zitten we buiten aan de gigantische bak met pasta carbonara.

#5 La Claquette – Rouffach Strava
Een korte rit vanwege het vinden van een slaapplek. We moeten meteen klimmen naar Col de Steige. Na 15 Km lang dalen is het verder vlak. Het blijkt nog lastig te zijn om een plek te vinden in Rouffach, maar daarna is het snel lunchen om op tijd naar Tom te kijken. In de oubollige B&B klooien we met de VPN verbinding en de tv. Buiten regent het een beetje en schuilen we dan maar in de pizzatent waar de laatste hippe videoclips te zien zijn.

#6 Rouffach – Courgenay Strava
’s Morgens is het iets frisser, maar daarna weer zoals gewoonlijk erg warm. We vertrekken rustig op het eerste stuk richting Basel. Op een nietsvermoedend landweggetje rijden we door een tunneltje waarna de weg een klein beetje oploopt. Zonder iets te zeggen zet ik aan, Jules is wakker en zit gelijk mee. De benen lopen flink vol… In Basel vinden we niet echt een lunchplek, dan maar een dorp later. Door onduidelijkheid met de routebordjes belanden we net als een andere mevrouw op een boerderij-erf waar twee Berner Sennens de dienst uitmaken. Eentje zit aan de lange ketting, de andere is los. Ze zijn vrij agressief en komen erg dichtbij. Uiteindelijk zit ik in een hoekje en zitten ze al aan mijn benen. Met een mueslireep en een flinke sprint kan ik weer wegkomen. We willen nog net in stukje Frankrijk overnachten, maar natuurlijk is alles dicht. Via Airbnb vinden we iets vlakbij de route, net weer in Zwitserland. Pas om acht uur komen we bij de aardige mensen aan. Een flinke rösti met ham en kaas maken het goed. Het harde bed niet.

#7 Courgenay – Bern Strava
We starten de dag met wat bewolking. We mogen meteen 2 keer flink klimmen naar Rangiers en Bellelay. Hier zitten steile stukken! In biel aangekomen is het weer bloedheet. De lunch is duur, welkom in Zwitserland. Daarna hebben we nog wat pittige stukjes tot in Bern. Er is een muziekfestival bezig en we kiezen voor MacD en een terras. Op de hotelkamer probeer ik via de meest brakke internetverbinding iets van Uschi haar prestatie mee te krijgen.

#8 Bern – Kandersteg Strava
Vanuit Bern gaan we relaxed naar de Alpen. Probleemloos vliegen de eerste 60 kilometers voorbij, al is het weer erg warm. Daarna een mooie klim naar Kandersteg, niet lang maar wel veel bochten. We zitten hier in een prachtige omgeving met mooie bergen! Tijdens de lunch zien we iets aparts op de plattegrond, er is hier een Heuberg? We maken de keuze om daar te overnachten in een soort slaaphut. We pakken gelijk de gondel naar het berggebied boven het dorp. Op ons uitermate geschikte schoeisel wandelen we wat af door de bergen. We maken ontzettend veel hoogtemeters, dat gaan de beentjes voelen… De omgeving is prachtig, de Oeschinensee omringt door de hoge bergen. We vinden de Heuberg en daarna moeten we te voet afdalen naar Kandersteg. Op dit late tijdstip is er bijna niemand meer te zien. Pas erg laat zijn we beneden en kunnen we nog een dikke schnitzel, friet en een grote pot bier krijgen.

#9 Goppenstein – Vogogna Strava
Ik heb slecht geslapen in de hut. We halen snel een croissant en racen door naar de autotrein, die we net missen. In Goppenstein wachten we even tot alle auto’s van de trein zijn en mogen dan een flinke afdaling door tunnels maken. Dat is lekker beginnen… Beneden scoren we nog even een broodje bij de bakker. Even later heb ik mijn eerste lekker band. Het is nog een uurtje tot de voet  van de Simplon pas. Het eerste stuk is erg zwaar en ik heb het bloedheet. Ik moet even afkoelen en meer eten. Soms is het even recupereren op de fiets, overleven…Het tweede stuk vlakt af met stukken van 7%, alles wat steiler is gaat moeilijk. De benen lopen gigantisch vol (wat hadden we een dag eerder ook alweer gedaan?), de rug doet ook pijn. Het laatste deel gaat beter. In de tunnel is druk en eenrichtingsverkeer, er zijn geen mooie uitzichten. Na een korte pauze is het lang afdalen over de grote weg, we zijn helemaal op. In Italië aangekomen vinden we een duf “broodje”, een vreemd motel in Vogogna en lekkere pizza’s. De mensen die nog laat bij de ingang staan maken ook dit geen beste nacht.

#10 Vogogna – Roppolo Strava
Bij het motel hebben we wat wtf-momentjes bij het ontbijt. Het blijft bij 1 croissant en een kopje thee… Het 1e uur rijden we flink door, halverwege hebben we een hapjes-lunch en daarna zijn er lange saaie stukken door rijstvelden. We kunnen flink doortrekken, al is het wel heet. In Roppolo vinden we een leuke B&B bij een aardige vrouw met haar hond. Bij de enige tent die open is halen we bier en pizza voor op straat. Als voer voor de muggen lopen we terug.

#11 Roppolo – Barolo Strava
We hebben een ontbijtje buiten. Het is 35 graden, al zou er later op de dag wellicht onweer komen. We gaan wat eerder weg, het eerste stuk is daardoor wel te doen. Daarna is het niet te harden! Met geluk vinden we een bar die open is. De teller wijst 31 graden aan in de schaduw en wij zitten aan de tagliatelle… Via een vies klimmetje rijden we naar Alba. Het onweer hangt in de lucht, flink doortrekken dus! In Barolo hebben we nog een klim, de benen voelen super. Het is een wijndorp met veel keuze qua horeca. We eten wat uitgebreider met natuurlijk een biertje. Het onweer valt uiteindelijk mee.

#12 Barolo – Garlenda Strava
We hebben een erg lekker ontbijt. We moeten gelijk twee keer klimmen, maar de benen zijn top! Soms heb ik wel een pijnlijke knie op de vlakke stukken. Het is wat bewolkt en koud in t dal, en Jules heeft een broekpoepmomentje in de afdaling. We naderen nu echt de kust, maar moeten eerst 33 kilometers langzaam klimmen. Vol kop over kop gaan we naar boven om daarna een lange afdaling in te zetten naar Albenga. Ik voel een pijntje in de linker hamstring, als dat maar goed gaat de laatste dag. We hebben een fijn balkon waar we een extra biertje drinken.

#13 Garlenda – Nice Strava
Na het ontbijtje in het restaurant mogen we gelijk 30 kilometers klimmen. Vlak voor steile stuk heb ik mijn tweede lekke band. Ondanks de blessure gaat de klim goed, vooral op einde. Na een lange afdaling is daar eindelijk de zee! Gelijk gaan we zitten voor panini’s en een gevulde bidon. Het stuk langs de kust volgt door San Remo, Ventimiglia en Menton. Jules spuugt het opeens uit als blijkt dat de aardige barman zijn bidon heeft aangelengd met tequila… Ik kom zelf niet meer bij 😀 We ruiken Nice al, maar kiezen voor een kleine omweg via de Col du Madone. Al snel heb ik rechts ook last en schiet het er behoorlijk in, au! Meerdere malen moet ik stoppen en rekken. Ik rij bijna een hond over, er zijn veel auto’s en ik sla per ongeluk het dorp Sainte Agnes in. Ik probeer Jules te bellen/sms’en maar dat gaat niet van harte. Het is een lange pijnlijke weg naar boven, maar uiteindelijk zit er een drummer op de weg en zie ik Jules bij de top staan. Een lange afdaling volgt met 2 mini klimmetjes die dan weer best aardig gaan. Op het laatste stuk richting Nice hebben we dan toch een beetje regen. Bij een stoplicht schiet het er echt hard in en kan ik niet meer fietsen. Lopend naar een hotel dus, waar we lang opblijven om te kijken naar de Spelen.

#14 Nice
We hebben laat ontbijt en lopen wat rond door Nice. Het is weer eens erg warm. We lopen Mont Boron op waar we van het uitzicht en het park genieten. We blijven even toekijken hoe een zenuwachtige Duitser aan het klungelen is om zijn plek des aanzoek in orde te maken, ze zei ja. Daarna nemen we de bus naar Cap Ferrat waar het ook heerlijk rondlopen is. We vinden in het centrum de allerslechtste pizza, de toeristische sfeer heb ik toch niet gemist.

#15 Nice
Na het ontbijt fietsen we naar ons laatste hotel, vlakbij het vliegveld. De dag vullen we met de dierentuin die daar ook pas naast ligt. We zijn moe, maar het was weer een schitterende trip!